Heeft u een vraag, klacht, wilt u een melding doen of bent u journalist? Neem contact op met de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).
Heeft u een bedieningscertificaat aangevraagd? Houd er rekening mee dat de afhandeling van uw aanvraag door drukte veel langer duurt dan u van ons gewend bent.
Online contact
U kunt uw vragen, opmerkingen of suggesties doorgeven via het contactformulier. Of door een e-mail naar info@rdi.nl te sturen.
Wij streven ernaar om uw vraag binnen vijf werkdagen te beantwoorden. De beantwoording van wijzigingen, aanvragen, ingevulde formulieren en complexe vragen neemt meer tijd in beslag. Let op! Gaat uw vraag over het ontvangen en/of behandelen van een aangevraagd bedieningscertificaat of een maritieme registratie? Houd dan rekening met de wettelijke behandeltermijn van maximaal 8 weken.
Voor schriftelijk contact vindt u ons postadres onder ‘Adres, vestigingen en route’ op deze pagina.
Telefonisch contact
U kunt ons bellen op 088 - 041 60 00. We zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 - 17.00 uur.
Vragen over de website
Heeft u een opmerking of vraag over deze website? Of kunt u bepaalde informatie of een document hier niet vinden? Stuur dan een e-mail naar de webredactie.
Klachten en Bezwaar & beroep
Als u niet tevreden bent over onze dienstverlening, kunt u een klacht indienen. Als u het niet eens bent met een beslissing van de RDI, kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen of beroep aantekenen.
Wilt u een storing doorgeven of een melding doen? Kies dan op de pagina Meldpunten en storingen het onderwerp dat voor u van toepassing is.
De RDI heeft vestigingen in Groningen, Amersfoort en op Bonaire. Bij bezoek aan onze kantoren vragen wij naar een geldig identiteitsbewijs.
De vestigingen zijn zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Ook zijn er P+R parkeergelegenheden rondom onze kantoren. De RDI maakt onderdeel uit van een duurzame Rijksoverheid en biedt daarom geen parkeermogelijkheden aan voor bezoekers.
Adres van onze locaties
Hoofdkantoor Groningen
Emmasingel 1
9726 AH Groningen
Routebeschrijving hoofdkantoor Groningen
Kantoor Amersfoort
Piet Mondriaanlaan 54
3812 GV Amersfoort
Routebeschrijving kantoor Amersfoort
Kantoor Bonaire
Kaya Grandi 69
PO Box 791 Kralendijk, Bonaire
Zie ook: Contactgegevens voor telecommunicatiezaken Caribisch gebied
Postadres Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
Postbus 450
9700 AL Groningen
Hieronder vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Of bekijk de veelgestelde vragen over:
- de jaarfactuur
- de vooraankondigingen
- inloggen op Mijn RDI (ook eHerkenning, DigiD en eIDAS)
1) Ik wil een radioroepnaam, ATIS-code en (indien van toepassing) MMSI-nummer overnemen. Hoe moet ik dit regelen?
De radioroepnaam moet eerst door de oude eigenaar worden beëindigd. Als u in bezit bent van een bedieningscertificaat kunt u hierna de overname regelen via Mijn RDI. U kunt de overname niet telefonisch doorgeven. Kijk voor meer informatie op de webpagina Registratie opzeggen of overnemen.
2) Ik heb mijn schip/boot verkocht en wil mijn registratie opzeggen. Hoe moet ik dit regelen?
Dit kunt u doorgeven via Mijn RDI. U kunt de registratie niet telefonisch opzeggen. Kijk voor meer informatie op de webpagina Registratie opzeggen of overnemen.
3) Ik ben een erfgenaam en wil een radioroepnaam, ATIS-code en (indien van toepassing) MMSI-nummer (laten) overnemen. Hoe moet ik dit regelen?
De nieuwe eigenaar moet in het bezit zijn van een bedieningscertificaat. U kunt dan via info@rdi.nl een papieren formulier voor een overname aanvragen. Dit hoeft niet per sé door een erfgenaam te gebeuren, maar er is wel een akkoord van de erfgenaam nodig. Vermeld in de zelf opgestelde tekst de volgende gegevens: Radioroepnaam, Gegevens voormalig registratiehouder, Benoeming akkoord tot overname door derden en Naam erfgenaam met ondertekening. Let op: het is niet mogelijk om deze roepletters zelf via Mijn RDI over te nemen.
4) Ik ben mijn factuur kwijt. Kan ik een kopie van de factuur opvragen?
Stuur hiervoor een verzoek via de mail naar info@rdi.nl. Vermeld hierbij uw debiteurennummer en factuurnummer.
5) Ik ben (als bedrijf) mijn relatienummer en wachtwoord kwijt. Hoe kan ik nu nog inloggen in Mijn RDI?
Vanaf 11 november 2021 verstrekken wij geen inloggegevens meer. Dat betekent dat vanaf dat moment ook geen nieuwe wachtwoorden worden aangemaakt. Om online zaken te blijven doen met ons, kunt u een DigiD of eHerkenning aanvragen. Uw gegevens blijven behouden. Zie voor meer informatie de webpagina Inloggen op Mijn RDI
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum.
Bent u journalist of een andere vertegenwoordiger van de media? Uw vragen kunt u e-mailen naar onze woordvoerder/persvoorlichter. Onze persvoorlichter is ook bereikbaar via telefoonnummer 088 - 041 60 00.
Volg onze social media kanalen en blijf zo op de hoogte van waar wij mee bezig zijn. Ook delen we vacatures, evenementen of handige tips via onze social media.
- LinkedIn @wijzijnRDI
- X @wijzijnRDI
- Instagram @wijzijnRDI
- Youtube @wijzijnRDI
U mag informatie opvragen over wat de RDI doet. U maakt dan gebruik van de Wet open overheid (Woo). De informatie vraagt u bij ons op via een Woo-verzoek (zie formulier).
Hebt u vragen over informatie die al beschikbaar is, zoals op onze site? Dan kunt u bij onze Woo-contactfunctionaris terecht. Zo krijgt u makkelijker en sneller toegang tot overheidsinformatie.
Woo-verzoek
Iedereen mag een Woo-verzoek indienen. Dien een Woo-verzoek in als u zoekt naar specifieke informatie over:
- ons beleid;
- onze werkzaamheden;
- de voorbereiding of uitvoering van ons beleid;
- de voorbereiding of uitvoering van onze werkzaamheden.
De informatie die u wilt ontvangen, moet ergens zijn vastgelegd. De manier waarop maakt niet uit. Het kan dus gaan om documenten, geluidsbanden, foto's of video's. Omschrijf in uw Woo-verzoek zo precies mogelijk welke informatie u zoekt. U dient het verzoek in via het Aanvraagformulier Woo-verzoek.
Wat gebeurt er nadat u een Woo-verzoek indient?
Onze medewerkers nemen uw Woo-verzoek in behandeling. De termijn voor het afhandelen van een verzoek is vier weken, met een mogelijke verlenging van twee weken. Dit betekent dat u uiterlijk binnen zes weken een reactie krijgt. Het kan voorkomen dat onze medewerker vragen heeft over uw verzoek en u tussendoor belt.
Woo-contactfunctionaris
Soms is het niet nodig om een Woo-verzoek in te dienen. Bijvoorbeeld als u vragen heeft over documenten die al openbaar zijn. Neem dan contact op met onze Woo-contactfunctionaris. De contactfunctionaris helpt u ook in onderstaande situaties graag verder:
- U heeft hulp nodig bij het vinden van informatie, bijvoorbeeld op onze website;
- U twijfelt of de informatie die u zoekt onder een Woo-verzoek valt;
- U heeft hulp nodig bij het invullen van het formulier voor een Woo-verzoek.
Stuur uw vraag naar contactfunctionaris@rdi.nl.
Openbaar voor iedereen
Informatie die door een Woo-verzoek openbaar wordt gemaakt, is in principe vanaf dat moment toegankelijk voor iedereen. Daar bestaan een paar uitzonderingen op. Vraagt u informatie op die alleen over uzelf gaat? Dan wordt de informatie niet voor iedereen openbaar.
Meer uitleg over de Wet open overheid vindt u op Wetten.nl.
Do you have comments or questions? Please contact us at telephone number: +31 88 041 60 00, or via e-mail: info@rdi.nl.
For reporting urgent cases of interference outside of office hours, please call +31 26 3723348.
Or check out the information in English.