Wilt u uw maritieme registratie opzeggen, of een registratie overnemen? Op deze pagina leggen we uit hoe u dat regelt.
Ik heb mijn boot verkocht en wil mijn registratie intrekken
Als u ingelogd bent, klikt u aan de linkerkant van het scherm op ‘Registraties’. Vervolgens kiest u voor ‘Melding frequentiegebruik Maritiem’. U ziet nu uw registratie naar voren komen. Aan de rechterkant ziet u de optie ‘Beëindigen’ staan. Als u hierop heeft geklikt, ziet u dat de registratie wordt beëindigd op de datum van vandaag. U kunt ook kiezen voor een latere datum. Als u akkoord bent, dan kiest u rechtsonder voor ‘Afronden’.
Let op: u beëindigt uw registratie op tijd wanneer u dit vóór uw ingangsdatum doet.
In ons online portaal 'Mijn RDI' kunt u terugvinden wat uw ingangsdatum is. Klik op 'Registraties' en kijk vervolgens onder het kopje 'Ingangsdatum'.
Stuur voor het opzeggen van uw registratie een e-mail naar info@rdi.nl. Vermeld daarbij het nummer van uw registratie, radioroepnaam/ATIS-code en de scheepsnaam.
U krijgt de bevestiging van de beëindiging van uw registratie via de post thuisgestuurd.
Let op: u beëindigt uw registratie op tijd wanneer u dit vóór uw ingangsdatum doet.
In ons online portaal 'Mijn RDI' kunt u terugvinden wat uw ingangsdatum is. Klik op 'Registraties' en kijk vervolgens onder het kopje 'Ingangsdatum'.
Ik heb mijn boot verkocht, maar ik wil mijn registratie houden omdat ik misschien een nieuwe boot ga kopen
Zodra u een nieuwe boot aanschaft, kunt u uw scheepsgegevens aanpassen. Het callsign (ook wel radioroepnaam genoemd), de ATIS-code en het MMSI-nummer kunt u niet wijzigen.
Als u ingelogd bent, klikt u aan de linkerkant van het scherm op ‘Registraties’. Vervolgens kiest u voor ‘Melding frequentiegebruik Maritiem’. U ziet nu uw registratie naar voren komen. Kies nu de optie ‘Wijzigen Registratie’.
Overnemen van een registratie
Wilt u een callsign -en andere identificatienummers (zoals een ATIS-/MMSI-nummer) overnemen of overdragen? Lees hieronder wat u moet doen.
Daarvoor moet u eerst uw registratie opzeggen. Hoe u dat doet, leest u hierboven onder het kopje ‘Maritieme registratie opzeggen’. De nieuwe eigenaar moet dan binnen drie maanden na de beëindiging van de registratie een overname aan ons doorgeven via Mijn RDI.
Na deze drie maanden kan een overname via een formulier aangevraagd worden. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Neem hiervoor contact op met ons klantcontactcentrum. Het callsign, de ATIS-code en MMSI-nummer kunnen na een jaar aan een ander worden toegekend. U betaalt een jaarlijkse vergoeding, waardoor een tussentijdse overname binnen een jaar geen gevolgen heeft voor de hoogte van uw factuur. Dit betekent dat u de vergoeding voor het gehele jaar verschuldigd bent en blijft.
Voorbeeld: op 1 april 2025 vraagt u een registratie aan, maar op 1 december 2025 besluit u de callsign over te dragen aan de nieuwe eigenaar. U bent als gevolg van de jaarlijkse vergoeding een bedrag verschuldigd over de periode van 1 maart 2025 tot 1 maart 2026. De overname van de callsign maakt dit niet anders. U bent alsnog een jaarlijkse vergoeding verschuldigd tot 1 maart 2026.
*Let op! Als particulier moet u in het bezit zijn van het juiste bedieningscertificaat. Zie de pagina ‘Examen en bedieningscertificaten’ voor meer informatie hierover.
Om een registratie over te nemen, moet de vorige eigenaar eerst de registratie beëindigd hebben. Als de beëindiging is afgerond, moet u binnen drie maanden via Mijn RDI een overname aanvragen.
Zowel voor bedrijven als voor particulieren gelden de volgende stappen: Na het inloggen in 'Mijn RDI', kiest u voor ‘Nieuwe zaak’ en vervolgens voor ‘Melding frequentiegebruik Maritiem’. Daaronder ziet u de optie ‘Overnemen registratie’ staan. U moet het callsign (bijvoorbeeld PD2001) invullen die u van de vorige eigenaar heeft gekregen. U neemt het callsign (radioroepnaam) over en indien van toepassing het MMSI-nummer. U kunt nu bepaalde geregistreerde gegevens van de vorige eigenaar aanpassen naar de gegevens van uw nieuwe schip, bijvoorbeeld de maritieme zendapparatuur, de scheepsnaam, kleur en search and rescue gegevens.
Is het langer dan drie maanden geleden dat de vorige eigenaar diens registratie beëindigde?
Neem dan telefonisch contact op met ons klantcontactcentrum. U heeft dan namelijk een aanvraagformulier nodig, en daar zijn extra kosten aan verbonden. U kunt ons bellen op 088 - 041 60 00.
Het callsign, ATIS-code en (indien van toepassing) MMSI-nummer reserveren we in totaal een jaar.
Overname regelen
Vraag via info@rdi.nl een papieren formulier voor een overname aan. De erfgenaam hoeft het formulier niet zelf in te vullen, maar moet wel tekenen voor akkoord.
Vermeld in de zelf opgestelde tekst de volgende gegevens:
- Callsign (radioroepnaam)
- Gegevens voormalig registratiehouder
- Benoeming akkoord tot overname door derden
- Naam erfgenaam met ondertekening.
De nieuwe eigenaar moet wel in het bezit zijn van een bedieningscertificaat.
*Let op! Het niet mogelijk om de roepletters zelf via Mijn RDI over te nemen.
Facturatie
Wij zullen de registratie die op naam stond van uw overleden naaste automatisch stopzetten. U ontvangt een brief hierover. Als er nog een factuur openstaat, kunt u een verzoek indienen om de openstaande factuur te laten crediteren. U stuurt dit verzoek per e-mail naar info@rdi.nl.