Als u vergunning- of registratiehouder bent bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), ontvangt u in het najaar een brief van ons. In de brief vragen wij u om uw gegevens te controleren. Om ervoor te zorgen dat uw gegevens in onze administratie kloppen, is het belangrijk dat u wijzigingen of beëindigingen op tijd aan ons doorgeeft. Hier vindt u de meest gestelde vragen over deze brief.
U ontvangt deze brief omdat u vergunning- of registratiehouder bent bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Voor een vergunning of registratie betaalt u jaarlijks een bijdrage. Om ervoor te zorgen dat uw gegevens in onze administratie kloppen, is het belangrijk dat u wijzigingen of beëindigingen op tijd aan ons doorgeeft.
In dat geval hoeft u niets door te geven. Wij gebruiken uw huidige gegevens voor de factuur.
Registratie beëindigen of wijzigen
Voorbeeld: stel dat uw registratie startte op 1 maart 2023. Dan is 1 maart uw ingangsdatum. Elk jaar op 1 maart begint een nieuw jaar van uw registratie.
In dit voorbeeld stopt u uw registratie op tijd als u voor 1 maart 2026 opzegt. Zegt u op of na 1 maart 2026 op? Dan moet u betalen tot 1 maart 2027.
Waar vind ik de ingangsdatum van mijn registratie?
U ontving dit najaar per post een registratie-overzicht van ons. Bekijk in dit overzicht wat uw ingangsdatum is. Zorg dat u voor deze datum uw registratie opzegt.
U doet dit via ons online klantportaal 'Mijn RDI'. Via de optie ‘Registraties’ in het menu aan de linkerkant ziet u uw gegevens. Per registratie staan er aan de rechterkant van het scherm drie opties: ‘Wijzigen,’ ‘Beëindigen’ en ‘Inzien.’ U kiest voor de optie ‘Beëindigen’.
Heeft u geen toegang tot Mijn RDI? Geef dan uw beëindiging per e-mail door via info@rdi.nl. Vermeld daarbij het nummer van uw registratie, radioroepnaam/ATIS-code en de scheepsnaam.
U krijgt de bevestiging van de beëindiging van uw registratie via de post thuisgestuurd.
Stuur voor het opzeggen van uw registratie een e-mail naar info@rdi.nl. Vermeld daarbij het nummer van uw registratie, radioroepnaam/ATIS-code en de scheepsnaam. U krijgt de bevestiging van de beëindiging van uw registratie via de post thuisgestuurd.
Het is telefonisch niet mogelijk om uw registratie te beëindigen.
De ingangsdatum vindt u op het registratie-overzicht dat u kreeg bij onze brief dit najaar. Heeft u dat overzicht niet meer? Kijk dan in ons online klantportaal ‘Mijn RDI’ onder het onderwerp ‘Registraties’. Hier staat uw ingangsdatum onder het kopje 'Ingangsdatum'.
Heeft u als particulier een maritieme registratie? Of bent u radiozendamateur?
Dan maken we gebruik van het Basisregister Personen. Wanneer de adreswijziging bij de gemeente bekend is, hoeft u het nieuwe adres niet apart aan ons door te geven.
Let op: ontvangt u nu post op een apart correspondentieadres en wilt u dit op uw nieuwe adres ontvangen? Wijzig het correspondentieadres dan in Mijn RDI. Geen toegang tot Mijn RDI? Mail het nieuwe adres naar info@rdi.nl en vermeld uw dossiernummer.
Bent u een zakelijke relatie en is het adres van uw bedrijf gewijzigd?
Geef de adreswijziging zo snel mogelijk aan ons door via het wijzigingsformulier of info@rdi.nl. Anders loopt u het risico dat de factuur naar het oude adres gaat.
We geven op onze website uitleg over het overnemen van een maritieme registratie.
Vergunning beëindigen of wijzigen
Voorbeeld: stel dat uw vergunning startte op 1 maart 2023. Dan is 1 maart uw ingangsdatum. Een nieuw jaar van uw vergunning gaat in op 1 maart 2026.
In dit voorbeeld stopt u de vergunning op tijd als u voor 1 maart 2026 opzegt. Zegt u op of na 1 maart 2026 op? Dan moet u betalen tot 1 maart 2027.
Waar vind ik de ingangsdatum van mijn vergunning?
U ontving dit najaar per post een brief van ons. Hierin leest u wat de ingangsdatum van uw vergunning is. Geef een beëindiging voor deze datum aan ons door via het bijgevoegde wijzigingsformulier.
Gebruik hiervoor het wijzigingsformulier dat u bij onze brief kreeg. Heeft u dat formulier niet meer? Dan mailt u de beëindiging naar info@rdi.nl. Vermeld in de e-mail uw dossiernummer. Of stuur een ondertekende brief naar:
RDI, gericht aan de directie Infrastructuur
Postbus 450
9700 AL Groningen.
Geeft u de beëindiging van uw vergunning door per e-mail? De meeste vergunningen kunnen we stopzetten na zo’n e-mailverzoek. Ontvangen we uw verzoek en zien we dat dit bij uw vergunning niet lukt? Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.
U vindt de ingangsdatum op het wijzigingsformulier dat u ontving bij onze brief dit najaar. Heeft u dat overzicht niet meer? Neem dan contact met ons op via info@rdi.nl of 088 - 041 60 00.
Gebruik hiervoor het wijzigingsformulier dat u bij onze brief kreeg. Heeft u dat formulier niet meer? Dan mailt u de wijziging(en) naar info@rdi.nl. Vermeld in de e-mail uw dossiernummer. Of stuur een ondertekende brief naar:
RDI, gericht aan de directie Infrastructuur
Postbus 450
9700 AL Groningen.
Vermeld uw dossiernummer in de brief.
Nee, het is niet mogelijk om telefonisch wijzigingen of beëindigingen aan ons door te geven. Lees hierboven hoe u dit wél doorgeeft.
Klantportaal Mijn RDI
U kunt inloggen via de volgende opties:
- DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag dan online een DigiD aan.
- eHerkenning. Alle organisaties met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kunnen inloggen via eHerkenning. Hier heeft u een eHerkenningsmiddel nodig. Lees hoe u een eHerkenningsmiddel aanvraagt.
- eIDAS: eIDAS zorgt dat u met uw eigen nationale inlogmiddel (zoals DigiD) kunt inloggen bij organisaties in andere landen binnen de Europese Economische Ruimte.
Lees meer over eIDAS op de website van de Rijksoverheid.
Als u wilt weten welke gegevens van u op dit moment in ons systeem staan, kunt u via de optie ‘Registraties’ of ‘Vergunningen’ via het menu aan de linkerkant de gegevens inzien. U kunt bijvoorbeeld uw certificaten en radioroepnaam inzien. Per registratie/vergunning staan er aan de rechterkant van het scherm drie opties: ‘Wijzigen,’ ‘Beëindigen’ en ‘Inzien.’ U kiest in dit geval de optie ‘Inzien’.
Let op: alleen de vergunningen voor luchtvaart zijn inzichtelijk in Mijn RDI
Andere vergunningen zijn nog niet beschikbaar in ons klantportaal.
Klik links in uw scherm op de optie 'Registraties' . Nu komt uw registratie naar voren, en ziet u rechts in het scherm de opties 'Wijzigen', 'Beëindigen' en 'Inzien'. Werkt u op een kleiner beeldscherm? Scroll dan helemaal naar rechts, anders ziet u de opties niet.
Op dit moment staan alleen de vergunningen voor luchtvaart in Mijn RDI. Als u een andere vergunning bij ons heeft, krijgt u een aparte brief hierover. Daarin staat hoe u wijzigingen en beëindigingen aan ons doorgeeft.
Facturatie en automatische incasso
Dan komt het ordernummer niet op de jaarfactuur van 2026 te staan. Als wij geen ordernummer van u doorkrijgen, staat er op de factuur bij ordernummer ‘onbekend’. U moet de factuur altijd betalen; ook als het ordernummer ontbreekt.
Uw wens om in het vervolg facturen digitaal te ontvangen is begrijpelijk, maar helaas kan de RDI nog niet aan dat verzoek voldoen. Wij werken eraan om dit in de toekomst wel te kunnen.
Dat geeft u door met het formulier voor automatische incasso. U print, ondertekent en scant het ingevulde formulier en stuurt het per e-mail naar info@rdi.nl.
Maakt u gebruik van een automatische incasso en wilt u dit stopzetten? Gebruik het formulier automatische incasso stopzetten. Als u de automatische incasso stopzet, moet u in het vervolg de facturen handmatig overmaken.
Maakt u nu facturen handmatig over, maar wilt u dat we in de toekomst bedragen automatisch van uw rekening afschrijven? Geef dan uw toestemming daarvoor via het formulier voor automatische incasso.
Deze formulieren kunt u printen, ondertekenen, scannen en per e-mail naar info@rdi.nl sturen.