Wilt u meer weten over het inloggen bij Mijn RDI met eHerkenning, DigiD of eIDAS? Lees dan deze antwoorden op veelgestelde vragen.
eHerkenning
Op de website van eHerkenning vindt u een handig stappenplan, zodat u niets mist bij uw aanvraag. Het aanvraagproces duurt gemiddeld 0 tot enkele werkdagen, dat verschilt per eHerkenningsmiddel. eHerkenning heeft verschillende niveaus van betrouwbaarheid: eH2, eH2+, eH3 en eH4. Hoe hoger het niveau, hoe betrouwbaarder u kunt inloggen. Logt u in bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)? Dan hebt u ten minste niveau eH3 nodig.
Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie over eHerkenning. Daar staan ook veelgestelde vragen over eHerkenning die u verder kunnen helpen.
Om met eHerkenning in te loggen in het klantportaal van de RDI heeft u een inlogmiddel nodig van minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.
DigiD
U kunt uw DigiD aanvragen via de website Digid.nl. Voor de aanvraag heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. U ontvangt dan binnen drie werkdagen een brief met activeringscode. Daarmee activeert u uw account en kunt u gelijk inloggen met DigiD.
U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. U moet hiervoor in het bezit zijn van:
- Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EER-land
- Geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land
- Burgerservicenummer (BSN) en inschrijving in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI)
- Een mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
- Een e-mailadres
Op DigiD.nl vindt u meer informatie over het aanvragen van een DigiD als u in het buitenland woont.
In ons portaal verwerken we voor sommige bedrijven zeer vertrouwelijke informatie. Om deze gegevens in te kunnen zien, moeten bedrijven zich identificeren via een inlogmethode die hoger beveiligd is dan de sms-controle. Daarom gebruiken wij de eenmalige ID-check met de DigiD-app.
Wij kunnen helaas niet twee inlogmethodes naast elkaar aanbieden. Daarom kunt u bij ons alleen inloggen met de ID-check. Ook uw gegevens zijn bij deze inlogmethode beter beschermd dan bij het inloggen met sms-controle.
Bij de RDI kunt u alleen inloggen via de DigiD-app met een eenmalige ID-check. Kunt u geen gebruik maken van deze functionaliteit? Dan kunt u gebruik maken van de onderstaande alternatieven:
- CheckID app of via de telefoon van een ander
- DigiD Machtigen
- Papieren aanvraag, wijziging of intrekking
Kijk op de site van DigiD voor meer informatie hierover.
Wilt u hulp bij de papieren aanvraag, een wijziging of intrekking? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel ons Klantcontactcentrum (088 - 041 60 00). Voor vragen over het gebruik van DigiD neemt u contact op met DigiD.
Meer informatie over het aanvragen van een DigiD vindt u op DigiD.nl.
DigiD en eHerkenning bieden een makkelijke en snelle manier om veilig in te loggen en uw zaken met de RDI te regelen. Hiermee zijn uw persoonsgegevens goed beschermd. Wil u of kan u echt geen gebruik maken van deze inlogmethodes, neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum. Houd er rekening mee dat voor niet-digitale aanvragen extra kosten in rekening worden gebracht.
eIDAS
eIDAS zorgt dat u met uw eigen nationale inlogmiddel, een eID (zoals DigiD) kunt inloggen bij organisaties in andere landen in de Europese Economische Ruimte (EER). Nadat de Europese Commissie nationale eID’s heeft goedgekeurd, kunt u ze ook in andere EER-landen gebruiken. Bekijk per land welke inlogmiddelen erkend zijn. Of lees meer informatie over eIDAS op Rijksoverheid.nl.
Inloggen op de website van de RDI
U kunt niet meer inloggen met uw inloggegevens. U kunt inloggen met DigiD, eIDAS of eHerkenning.
Om online zaken te blijven doen met ons, kunt u een DigiD, eHerkenning of een eIDAS-inlogmiddel aanvragen. Uw gegevens blijven bij een overstap naar een ander inlogmiddel bestaan.
Als u voor het eerst gebruikmaakt van een eIDAS-inlogmiddel en u bent al bekend bij ons, dan moet u eenmalig uw inloggegevens invullen. Op deze manier worden uw gegevens gekoppeld aan het eIDAS-account. Mocht u uw inloggegevens niet weer weten dan kunt u een verzoek sturen naar info@rdi.nl. Vermeld hierbij uw relatienummer en uw roepletters.
Nee, vanaf 11 november 2021 verstrekken wij geen inloggegevens meer. U kunt vanaf dat moment geen inloggegevens meer aanvragen. Om online zaken te blijven doen met ons, kunt u een DigiD of eHerkenning aanvragen.
Staat uw bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan kunt u eHerkenning aanvragen. Op de website van eHerkenning staat een stappenplan eHerkenning aanvragen.
Gebruik de link naar Mijn RDI die op onze homepage staat. Mocht u nog steeds problemen ervaren, probeer dan met uw inlogmiddel in te loggen bij een andere overheidsinstantie. Werkt dit ook niet? Dan is er een probleem met uw inlogmiddel en kunt u contact opnemen met DigiD of de leverancier van uw eHerkenningsmiddel.
Kunt u wel bij een andere overheidsinstelling inloggen met uw inlogmiddel? Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum via 088 - 041 60 00.