Heeft u een registratie bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) als radiozendamateur of gebruiker van maritieme apparatuur? Of heeft u een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte? Dan betaalt u hier een bijdrage voor. Op deze pagina vindt u antwoorden op de meestgestelde vragen over de jaarfactuur.
Uitleg jaarfactuur
Door gewijzigde wet- en regelgeving factureren wij niet meer van 1 januari tot en met 31 december. Voortaan koppelen wij uw factuur aan de ingangsdatum van uw vergunning/registratie.
Voorbeeld: stel dat uw registratie/vergunning startte op 1 maart 2023. Dan is 1 maart uw ingangsdatum. Een nieuw jaar van de registratie/vergunning gaat in op 1 maart 2026.
In dit voorbeeld beëindigt u de registratie/vergunning op tijd stop als u dit voor 1 maart 2026 doet. Zegt u op of na 1 maart 2026 op? Dan moet u betalen tot 1 maart 2027.
Waar vind ik mijn ingangsdatum?
U ontving dit najaar een brief om uw gegevens te controleren. Daarin leest u op welke datum een nieuw jaar van uw registratie of vergunning ingaat (ingangsdatum).
Wilt u uw registratie of vergunning beëindigen?
Geef een beëindiging voor uw ingangsdatum door via het wijzigingsformulier (vergunninghouders) of via 'Mijn RDI' (registratiehouders).
De kosten voor registratie- en vergunninghouders zijn gestegen door algemene loon- en prijsontwikkelingen en hogere ICT-kosten. Elk jaar stelt het Ministerie van Economische Zaken de tarieven vast in de Regeling vergoedingen Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.
Ook is het mogelijk dat voor uw vergunningen nog (wijzigings)kosten uit 2025 in de jaarfactuur zijn opgenomen.
Automatische incasso
Controleer op uw factuur of de factuurdatum gelijk is aan de vervaldatum (een datum uit het verleden). Is dit het geval? Dan incasseren wij uw factuur automatisch. Rond de 25ste van de maand schrijven wij het bedrag van uw bankrekening af.
Ontvangt u nu een factuur? Deze factuur kunnen we niet meer automatisch incasseren en boekt u zelf nog over.
Voor de toekomstige facturen vraagt u automatische incasso aan via het formulier automatische incasso wijzigen/betalen. U print, ondertekent en scant het formulier en mailt dit naar info@rdi.nl
Ontvangt u nu een factuur? Het bankrekeningnummer voor deze factuur kunnen we niet meer aanpassen. We schrijven het bedrag af van het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
Voor de toekomstige facturen wijzigt u het rekeningnummer via het formulier automatische incasso betalen/wijzigen. U print, ondertekent en scant het formulier en mailt dit naar info@rdi.nl.
Mogelijk kruist de verwerking van uw aanvraag met het aanmaken van de jaarfactuur. Of er is sprake van een stornering. Dan is het betaalde bedrag weer teruggestort.
Als u in uw bankgegevens kijkt, ziet u de teruggekomen betaling. U krijgt vaak een melding van uw bank van de stornering. Onvoldoende saldo of een onjuiste tenaamstelling kunnen redenen zijn voor een stornering.
Nee, u bent niet te laat. Als de vervaldatum gelijk is aan de factuurdatum, incasseren wij de factuur automatisch. De vervaldatum is in deze gevallen altijd een datum uit het verleden. Wij schrijven het bedrag rond de 25e van de maand af van uw bankrekening.
U kunt binnen acht weken het afgeschreven bedrag van de automatische incasso terugboeken op uw eigen rekening. Zien we we na acht weken dat u het bedrag nog niet heeft teruggeboekt? Dan storten wij na die tijd het te veel betaalde bedrag terug op uw rekening.
Komt u er niet uit? Stuur een email naar info@rdi.nl.
Betalingsherinnering/regeling
Ja, dat kan. Mail dit verzoek naar info@rdi.nl. Vermeld hierbij uw debiteurennummer en factuurnummer.
Ja, dat is mogelijk. Mail uw verzoek naar info@rdi.nl. Vermeld hierbij uw debiteurennummer en factuurnummer.
Nee, dat is helaas is niet mogelijk. Als wij het bedrag niet op tijd ontvangen, sturen wij een betalingsherinnering en daaropvolgend een aanmaning. Maakt u bezwaar? Ook dan moet u de factuur binnen de gestelde termijn betalen. Als u in het gelijk wordt gesteld, krijgt u het (te veel) betaalde bedrag terug.
Ik ben een nabestaande
U kunt een mail sturen naar info@rdi.nl. We helpen u dan graag verder.
Ja, dat is mogelijk. U moet wel in het bezit zijn van een bedieningscertificaat.
Nabestaanden kunnen tot 12 maanden na overlijden een overname aanvragen. De radioroepnaam wordt gedurende deze 12 maanden geblokkeerd om dit mogelijk te maken.
Mail naar info@rdi.nl voor een aanvraagformulier.
Let op: Het is niet mogelijk om de radioroepnaam in Mijn RDI zelf over te nemen.
Ja, dat is mogelijk. Wel moet de nieuwe eigenaar in het bezit zijn van een bedieningscertificaat.
De nieuwe eigenaar mag zelf een aanvraagformulier opvragen via info@rdi.nl. We hebben dan wel schriftelijk akkoord van de erfgenaam nodig. Vermeld in een zelf opgestelde tekst de volgende gegevens: radioroepnaam, gegevens voormalig registratiehouder, benoeming akkoord tot overname door derden en naam erfgenaam met ondertekening.
Gegevens wijzigen
Ontvangt u nu een factuur? Het bankrekeningnummer voor deze factuur kunnen we niet meer aanpassen. We schrijven het bedrag af van het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
Voor de toekomstige facturen wijzigt u het rekeningnummer via het formulier automatische incasso betalen/wijzigen. U print, ondertekent en scant het formulier en mailt dit naar info@rdi.nl.
Ontvangt u nu een factuur? Helaas kunnen we de betaalwijze voor die factuur niet meer aanpassen.
Maakt u gebruik van een automatische incasso en wilt u dit stopzetten? Gebruik het formulier automatische incasso stopzetten’. U moet dan de facturen handmatig overmaken.
Maakt u geen gebruik van automatische incasso-opdrachten en wilt u wel dat we bedragen automatisch van uw rekening afschrijven? Geef dan uw toestemming daarvoor via het formulier voor automatische incasso.
U print, ondertekent en scant het formulier en mailt dit naar info@rdi.nl.
Heeft u als particulier een maritieme registratie? Of bent u radiozendamateur?
Dan maken we gebruik van het Basisregister Personen. Wanneer de adreswijziging bij de gemeente bekend is, hoeft u het nieuwe adres niet apart aan ons door te geven. Maar let op: ontvangt u nu post op een apart correspondentieadres en wilt u dit op uw nieuwe adres ontvangen? Wijzig het correspondentieadres dan in Mijn RDI. Geen toegang tot Mijn RDI? Mail het nieuwe adres naar info@rdi.nl en vermeld uw dossiernummer.
Bent u een zakelijke relatie en wijzigt het adres van uw bedrijf?
Geef de adreswijziging zo snel mogelijk aan ons door via het het wijzigingsformulier of info@rdi.nl . Anders loopt u het risico dat de factuur naar het oude adres gaat.
Heeft u als particulier een maritieme registratie? Of bent u radiozendamateur?
Dan maken we gebruik van het Basisregister Personen. Maar let op: heeft u in het verleden een apart correspondentieadres aan ons doorgegeven? Dan gebruiken we dit adres totdat u de wijziging van uw correspondentieadres in Mijn RDI of per mail aan ons doorgeeft.
Bent u een organisatie/bedrijf en is uw adres gewijzigd?
Dan wijzigt het adres niet automatisch. Mail het nieuwe adres naar info@rdi.nl. Als een bedrijf te laat (na 31 december) of helemaal geen adreswijziging aan ons doorgeeft, sturen we de factuur naar het oude adres.
Wijzigen registratie/vergunning
Beëindig uw registratie voor uw ingangsdatum. Zo voorkomt u onnodige kosten.
Uw ingangsdatum staat op het registratie-overzicht dat u dit najaar per post van ons ontving. Heeft u dat overzicht niet meer? Kijk dan op ons online klantportaal ‘Mijn RDI’ bij het onderwerp ‘Registraties’. Hier staat uw ingangsdatum onder het kopje 'Ingangsdatum'.
U geeft de beëindiging of wijziging door via ‘Mijn RDI’. Heeft u geen toegang tot ‘Mijn RDI’? Mail uw beëindiging of wijziging dan naar info@rdi.nl. Vermeld hierbij altijd uw relatie- of dossiernummer.
Uw ingangsdatum staat op het wijzigingsformulier dat u dit najaar per post van ons ontving. Via dat formulier kunt u de vergunning beëindigen. Beëindig uw vergunning voor de ingangsdatum. Zo voorkomt u onnodige kosten.
Heeft u het wijzigingsformulier niet meer? Stuur dan een mail of stel zelf een brief op.
De brief stuurt u naar:
De RDI, ter attentie van de afdeling Infrastructuur
Postbus 450, 9700 AL Groningen
Vermeld in de brief uw dossiernummer.
Heeft u een vergunning in de categorie omroep?
Stuur dan een ondertekend verzoek naar info@rdi.nl. De meeste vergunningen kunnen we stopzetten na zo’n e-mailverzoek. Ontvangen we uw verzoek en zien we dat dit bij uw vergunning niet lukt? Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.
Bij de verkoop van een schip wordt uw registratie bij de RDI niet automatisch stopgezet. U moet de registratie zelf beëindigen.
Ja, u moet de factuur nog wel betalen.