Boot inclusief zendapparatuur overgenomen? Lees wat u moet regelen!

Heeft u recent een boot overgenomen met maritieme communicatieapparatuur aan boord, zoals een marifoon? Of bent u dat van plan? Dan zijn er een aantal zaken die u bij ons moet regelen voordat u het water op kunt. Marthe Noteboom, coördinator van ons klantcontactcentrum, legt uit hoe u die verschillende stappen doorloopt. Zo vaart u veilig én volgens de regels. Lees snel verder!  

KlantContactCentrum-collega Marthe achter haar computer aan het werk
Marthe

Bedieningscertificaat halen

Marthe: "Gefeliciteerd met de aanschaf van uw boot! Om de maritieme communicatieapparatuur te mogen gebruiken, doet u eerst examen voor een bedieningscertificaat. Geslaagd voor het examen? Vraag uw bedieningscertificaat aan bij Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).''

Bedieningscertificaat ontvangen? Regel nu de registratie van uw apparatuur

‘’Het is nu tijd om uw zendapparatuur te registreren bij ons. Die registratie bestaat uit een radioroepnaam, een ATIS-code en soms een MMSI. Dat zijn de codes waarmee een schip te identificeren is op het water. Ze zitten in de apparatuur geprogrammeerd. Het juist registreren van uw apparatuur draagt bij aan uw veiligheid op het water. Onjuist geregistreerde apparatuur kan ervoor zorgen dat de reddingsdiensten bij noodgevallen kostbare tijd verliezen bij de lokalisatie en identificatie van uw schip'', legt Marthe uit. Als u een boot inclusief apparatuur koopt, kunt u de bestaande registratie overnemen van de vorige eigenaar. Fijn, want nieuwe codes in de apparatuur programmeren kost geld.

Juist geregistreerde apparatuur verhoogt uw veiligheid op het water.

Hoe neemt u een registratie over van de vorige eigenaar?

Eerst beëindigt de vorige eigenaar diens registratie via ons online portaal ‘Mijn RDI’. Na beëindiging zijn de roepletters (en eventuele andere codes) vrijgegeven voor overname.  U heeft vervolgens drie maanden de tijd om de overname te regelen via ‘Mijn RDI’. 
Na die termijn worden de codes weer vrijgegeven, en kan een andere klant ze in gebruik nemen. Geef de overname dus op tijd aan ons door. 

Ingelogd in Mijn RDI?
Kies in het hoofdmenu voor 'Nieuwe Zaak'. U ziet vervolgens vier menu's. Klik op onderstaand menu.

Screenshot in Mijn RDI

U kiest in het menu voor ‘Overnemen registratie’ en u vult de gevraagde informatie in. Vervolgens verwerken wij de aanvraag, helemaal online. Gefeliciteerd, u bent nu in het bezit van een registratie die klopt als een bus. Of boot, dat mag u zelf kiezen 😉  
Vanaf nu ontvangt u jaarlijks een factuur voor uw registratie. Zorg ervoor dat u uw bedieningscertificaat en registratiebewijs altijd bij u heeft als u gaat varen.

Krijgt u de melding 'Roepletters niet beschikbaar'?

Dan is het niet mogelijk om nu de overname in gang te zetten. Hoe kan dat nou, Marthe?
‘’Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms is een registratie nog niet ingetrokken door de vorige eigenaar. Of de termijn van drie maanden is verstreken. Zo zijn er nog meer situaties waarin een overname (nog) niet lukt.’’
 Marthe drukt u op het hart om ons te bellen als deze melding verschijnt. 
‘’Dan achterhalen we wat er aan de hand is en proberen we het alsnog voor u  in orde te maken. Bel met de collega's van ons klantcontactcentrum via 088 - 041 60 00.’’