Afspraken tussenpersonen voor een beter landmobiel radiolandschap

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) voerde de afgelopen jaren inspecties uit bij gebruikers van landmobiele radioapparatuur. Daaruit blijkt dat de naleving van de technische parameters uit de vergunningen ondermaats is. Bedrijven lopen hierdoor vergrote kans op onverwachte storing of uitval van hun radioapparatuur. Vaak zijn zij zich hiervan niet bewust. Dit heeft gevolgen voor het risicoprofiel. De RDI wil deze situatie veranderen. Op deze pagina vindt u de afspraken met leveranciers en installateurs die daarvoor nodig zijn.

Bijdrage tussenpersonen belangrijk

Een leverancier of installateur van landmobiele radioapparatuur speelt een belangrijke rol in de naleving van zijn klant. De tussenpersoon ontzorgt hem en de klant vertrouwt op zijn technische kennis en vakmanschap. Op zijn beurt wil de tussenpersoon zijn klant zo goed mogelijk bedienen. Een tevreden klant is immers zijn missie.

Leveranciers en tussenpersonen nemen een bijzondere positie in. Formeel staan zij niet onder toezicht. De vergunninghouder is immers eindverantwoordelijk voor het nakomen van de afspraken uit de vergunning. Ook is hij voor ons het eerste aanspreekpunt. Tegelijkertijd bezitten tussenpersonen wel belangrijke informatie over hun klant. Bijvoorbeeld over zijn radiosystemen en hoe deze geprogrammeerd of ingesteld zijn. De tussenpersoon kan ervoor zorgen dat de vergunninghouder de vergunningvoorschriften naleeft.

Afspraken met leveranciers en installateurs

Samen met leveranciers en installateurs werken wij aan een betere kwaliteit van het landmobiele radiolandschap. Daarom zijn we met de leveranciers in gesprek gegaan tijdens een webinar over de kwaliteit van het landmobiele radiolandschap. Daaruit bleek dat er een brede gezamenlijke ambitie is om verbetering te realiseren. Ruim 80% van de tussenpersonen gaf aan zich hard te willen maken voor correct gebruik van landmobiele apparatuur.

Om daarbij te helpen, willen we een aantal afspraken maken. Alleen als elke tussenpersoon zich hieraan committeert, is het mogelijk om een ombuiging te realiseren.

De afspraken zijn:

1) Werk altijd met vergunning. Dit geldt zowel als u apparatuur aanlegt of als u deze vervangt. Maar ook bij onderhoud.

Heeft uw klant geen vergunning? Vraag hem erop door. En benadruk het belang van vergunde frequenties bij hem. In het contract dat u met uw klant afsluit, kunt u over de aanwezigheid van een vergunning afspraken maken. Of u kunt hem vragen om u te machtigen een vergunning bij de RDI aan te vragen of oude vergunningen op te vragen.

2) En zodra er een vergunning is: blijf bij de aanleg of vervanging van apparatuur binnen de technische parameters.

Dit geldt ook als uw klant storing ondervindt. Schroef dus niet zomaar het zendvermogen op en programmeer geen frequenties die niet vergund zijn. U maakt hiermee inbreuk op de rechten van anderen.

3) Ondervindt uw klant storing? Controleer eerst de hele installatie van uw klant, dus ook de antenne-installatie. Onze ervaring is dat veel storingsmeldingen voortkomen uit de eigen apparatuur.

4) Voldoet de installatie van de klant? Meld storingen bij de RDI. U kunt dit doen via het meldingsformulier op onze website. De storing wordt beoordeeld. Onze inspecteurs kunnen vervolgens onderzoek op locatie uitvoeren.

5) Krijgt u de opdracht om de zender te vervangen? Controleer dan ook de hele installatie – dus inclusief antenne-installatie.

Door veroudering, slijtage en weersomstandigheden kan het zijn dat de installatie niet meer aan de technische parameters voldoet. Maar ook doordat de vergunninghouder zelf aanpassingen heeft gedaan.

6) Adviseer uw klant reëel. Houd daarbij steeds zijn belang voor ogen.

Nog te vaak zien wij dat in kritische bedrijfsprocessen (denk aan de bedrijfsbrandweer of BHV-organisatie) gebruik wordt gemaakt van vergunningsvrije frequenties of van landelijke (gedeelde) portofoonfrequenties. Dit is ongewenst, gezien de kans op medegebruik en uitval op cruciale momenten. Lees meer over de verschillende mogelijkheden van frequentiegebruik.

7) Tot slot: overleg met ons team Bedrijfsnetwerken, bijvoorbeeld als u een radioplan heeft of als u wijzigingen in de installatie van uw klant wilt aanbrengen. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Neem contact op en vraag naar het team Bedrijfsnetwerken.