Beleidsregel FM-wijzigingen 2025
Op 1 september 2025 gaat de Beleidsregel FM-wijzigingen in. In deze beleidsregel leest u hoe de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur omgaat met wijzigingsverzoeken voor FM-vergunningen.
Vragen en antwoorden Beleidsregel FM-wijzigingen
Bekijk hier de gestelde vragen en antwoorden daarop voor de Beleidsregel FM-wijzigingen 2025. Als wij nieuwe vragen ontvangen en beantwoorden, voegen we deze toe.
Meer FM-frequentieruimte beschikbaar door vervallen van reserveringen voor evenementen
Vanaf maandag 3 november 2025 vervalt de reservering van zeven frequenties voor evenementenzenders: Roermond 89,5 MHz, Hulsberg 89,7 MHz, Roermond 91,8 MHz, Zeeland 92,0 MHz, Breda 93,2 MHz, Utrecht 99,3 MHz en Eindhoven 101,0 MHz. Ook vervalt de reservering van een frequentie voor een kerkomroep: Apeldoorn 87,6 MHz. Deze frequenties zijn in de afgelopen jaren niet of nauwelijks gebruikt.
Vanaf 3 november 2025 houden wij bij aanvragen geen rekening meer met de bescherming van deze frequenties. Deze datum is gekozen zodat alle aanvragers dezelfde kans hebben om een aanvraag in te dienen.
Voor aanvragen die vóór 3 november 2025 binnenkomen, geldt de bescherming van deze frequenties nog wel. Op de aanvragen is de Beleidsregel FM-wijzigingen 2025 van toepassing.
Wijzigingsverzoek indienen voor FM-vergunningen
Op basis van de Beleidsregel FM-wijzigingen 2025 kunt u een wijzigingsverzoek indienen voor FM-vergunningen. Het gaat hierbij om de frequentieband 87,5 – 104,9 MHz. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier wijzigen vergunning frequentieruimte. Per aanvraagformulier kunt u de parameters wijzigen van één opstelpunt dat bij een FM-vergunning hoort.
Behandeling en volgorde van uw wijzigingsverzoek
Wij behandelen uw wijzigingsverzoek op volgorde van binnenkomst. We bepalen de volgorde op basis van het tijdstip waarop uw aanvraag, na eventueel verzuimherstel, voldoet aan de wettelijke voorschriften en de eisen in deze beleidsregel. We maken hierbij een uitzondering voor de elektronische handtekening: een volledig wijzigingsverzoek dat u per e-mail zonder geavanceerde of gekwalificeerde handtekening stuurt, telt ook mee in de volgorde van binnenkomst. U krijgt de mogelijkheid om het verzuim te herstellen door bijvoorbeeld het wijzigingsverzoek per post na te sturen met een handtekening die met de pen is gezet.
Als er conflicterende wijzigingsverzoeken* binnenkomen, houden wij het latere verzoek aan totdat we het eerdere verzoek hebben afgerond. In de Beleidsregel FM-wijzigingen 2025 staan de criteria waaraan wij uw verzoek daarna toetsen.
*Ter illustratie: Twee aanvragers doen allebei een verzoek om een opstelpunt met dezelfde frequentie naar dezelfde locatie te verplaatsen. In zo’n situatie kan slechts één van hen zonder onderlinge storing uitzenden.
Publicatie wijzigingsverzoeken
Wij publiceren een omschrijving van uw wijzigingsverzoek op de website van de RDI. Ook publiceren en consulteren wij het voorgenomen besluit tot wijziging op de website. Tot slot plaatsen wij het genomen besluit op de RDI-website. Als deze documenten bedrijfsvertrouwelijke informatie of persoonsgegevens bevatten, zoals beschreven in hoofdstuk 5 van de Wet open overheid, zorgen wij ervoor dat deze gegevens niet in beeld komen.
Inwerkingtreding en toepassing van de Beleidsregel FM-wijzigingen 2025
De Beleidsregel FM-wijzigingen 2025 gaat in op 1 september 2025. Vanaf die datum passen wij deze beleidsregel toe op alle wijzigingsverzoeken.
Verzoeken die vóór 1 september 2025 binnenkomen, behandelen wij nog volgens het tijdelijke beoordelingskader. Dat kader stelt dat het demografisch bereik na een wijziging niet mag toenemen. Wel kunt u op basis van dit kader parameters van meerdere opstelpunten bij één FM-vergunning wijzigen. Wilt u het demografisch bereik van uw FM-vergunning (binnen de voorwaarden) vergroten? Dien dan vanaf 1 september 2025 uw wijzigingsverzoek in.