"Wereldwijd is porto ‘main manier’ van communiceren bij Google’’

Meer weten over Chef Porto? Een keer Googelen en je krijgt een schat aan informatie. Die druk op de knop lijkt zo simpel, maar ondertussen houden datacenters over de hele wereld het platform Google operationeel. Volgens Peter Zijl, Chef Porto van Google Nederland, is de porto onmisbaar bij die operatie. ‘’Dankzij de portofoon kunnen wij ons kritische werk uitvoeren en de veiligheid op onze terreinen borgen.’’

Beeld: ©Peter Zijl

Peter is een chef met hart voor techniek. ‘’Natuurlijk is het belangrijk dat het werkt. Maar de échte crux van portofonie is hóe je met elkaar communiceert. Maak hier duidelijke afspraken over en oefen dit ook regelmatig. Zo voorkom je misverstanden op momenten dat het er echt toe doet.’’

De ogen van Peter Zijl glimmen als hij vertelt over zijn bijzondere werkgever.‘’Van video’s kijken tot de zoekmachine gebruiken; alles wat je op Google kunt doen, wordt aangestuurd door de computers vanuit onze datacenters. Ik werk op de locatie (site) in de Eemshaven Groningen. Daar alleen al vind je tienduizenden computerservers. Ik ben facility technician. Mijn team is verantwoordelijk voor de stroomdistributie naar en de koeling van de computers. Oftewel: wij zorgen ervoor dat de stekker in het stopcontact zit en warmte wordt afgevoerd, zodat de computers altijd blijven werken.’’

Cruciaal bij calamiteiten

Alle bedrijfsprocessen worden aangestuurd vanuit het ‘kloppende hart’ van het datacenter, de control room. ‘’Collega’s in de control room hebben het complete overzicht van alles wat er op het datacentrum gebeurt. Stel dat ik onderhoud wil plegen aan een koeltoren. Dan vraag ik eerst aan die collega’s of dat kan, want zij kunnen inschatten of dat andere bedrijfsprocessen wel of niet in gevaar brengt. Via onze porto’s hebben wij altijd verbinding met de control room.’’

De site in de Eemshaven is immens groot en wordt strikt beveiligd. Dankzij de porto kan security het hoge beveiligingsniveau handhaven en snel ingrijpen bij calamiteiten. ‘’Wereldwijd is binnen Google afgesproken dat de porto de ‘main manier’ van communiceren is. Het is een stabiele verbinding en met een portofoon kun je centraal met heel veel mensen tegelijkertijd communiceren. Bij calamiteiten is dat cruciaal, want zo borg je dat iedereen in de belangrijkste fase is gealarmeerd. Bij alle oefeningen bewijst radiocommunicatie haar meerwaarde.’’

200% netwerkcapaciteit

Google laat niets aan het toeval over. Want stel dat er brand is. Hoe komt een brandweerauto door de poort van de zwaar beveiligde site? En hoe vinden de brandweermannen vervolgens hun weg op een terrein dat zeventig voetbalvelden groot is? Regelmatig vinden in de Eemshaven oefeningen plaats, waarbij Google samen met lokale hulpdiensten zo’n calamiteit nabootst. ‘’Op onze radio’s zit een ‘nood broadcast’, een alarmkanaal. In geval van nood roept Security alle portogroepen op om over te schakelen naar dat kanaal, waar alle verdere communicatie langs verloopt.’’

Om er zeker van te zijn dat alle portodragers deze noodberichten ontvangen, heeft Google een ‘redundant portofoonnetwerk’. Peter: ‘’Dit houdt in dat de capaciteit van ons netwerk 200% is. Het belangrijkste onderdeel van dit ‘redundant safe system’ zijn de repeaters. Deze zenders zorgen voor een groot bereik van de porto’s, waardoor alle gebouwen op het terrein ontvangst hebben en met elkaar kunnen communiceren. Zelfs als de helft van die repeaters uitvalt, bijvoorbeeld door een stroomstoring, is onze dekking gegarandeerd.’’

De zwaar beveiligde site van Google Eemshaven
De zwaar beveiligde site van Google Eemshaven

Pro-tips van Peter

Op site Eemshaven werken 34 nationaliteiten onder één dak. Daarom is de voertaal Engels, en verloopt portocommunicatie via het universele NATO-alfabet. Zo ontstaat er geen figuurlijke ruis op de lijn. Om correcte portofooncommunicatie te borgen, heeft Google zelf trainingen ontwikkeld. Chef Peter zorgt ervoor dat nieuwe collega’s deze cursus volgen én de jaarlijkse opfriscursussen bijhouden. ‘’Welke knop gebruik je waarvoor, hoe communiceer je via de porto, gebruik van het NATO-alfabet: dat komt in die cursus allemaal aan bod. Uiteraard oefenen we dat ook tijdens de calamiteitenoefeningen.’’

Daarnaast stimuleert Peter correct portofoongebruik op de dagelijkse werkvloer. ‘’Als ik merk dat een collega niet via de richtlijnen communiceert, spreek ik hem aan. Denk aan een collega die in het Nederlands terugvalt. Dan blijf ik bij het voorbeeld van de brand. Stel dat jij moet uitleggen waar jij je in het gebouw bevindt en dat doe je in het Nederlands. Als jouw gesprekspartner dat niet begrijpt, verlies je kostbare tijd. Terwijl elke seconde telt in zo’n levensbedreigende situatie.’

Leer collega's om de portofoon te behandelen met het respect dat die verdient.

Maak afspraken over de portocommunicatie en oefen dit regelmatig, dat is de ‘pro-tip’ van Peter aan andere chefs (in spé). ‘’Zeker als de voertaal bij jouw bedrijf Engels is, want ik merk zelf hoe snel je terugvalt in je eigen taal.’’ Goed portofoongebruik zit ook in praktische dingen ‘die je even moet weten’, aldus de chef. ''​​​​​​Heb je je radio een tijdje niet gebruikt, en schakel je hem weer in? Wacht dan eerst een minuut voordat je zelf gaat praten. Zo weet je zeker dat je geen andere (kritische) processen stoort.''

Samenwerken met chefs over de hele wereld

De vraag naar Google-diensten blijft groeien, en de site in de Eemshaven is al twee keer uitgebreid. Peter was verantwoordelijk voor de implementatie van de communicatiesystemen in de twee nieuwste gebouwen. ‘’De grootste uitdaging bij onze datacenters is om ervoor te zorgen dat radiosignalen het gebouw binnenkomen. Daarom maken we bij onze nieuwste gebouwen gebruik van het Distributed Antenne Systeem (DAS). Dit is één antennesysteem waar al onze apparatuur op is aangesloten.’’ Het resultaat is een geïntegreerd netwerk voor mobiele telefonie en portofonie, dat alle radiosignalen gelijkmatig door de gebouwen verspreidt. Daardoor is er optimale inpandige dekking. ‘’Ik heb de opzet van het systeem bedacht en vervolgens verder uitgerold. Hiervoor werkte ik nauw samen met onze leveranciers en providers, zodat alle systemen aan de eisen voldeden voor het DAS-systeem. Hier was Flash ook bij betrokken, onze vaste portofoonleverancier.’’

De kers op de taart is dat de ‘bouwtekening’ van het netwerk is opgestuurd naar Google Denemarken, vertelt Peter trots. ‘’De collega’s daar gaan het DAS-systeem ook implementeren. Dat is zo gaaf aan werken bij Google: dat je met ‘chefs’ over de hele wereld kennis uitwisselt en elkaar verder helpt.’’