Meet the Chefs

De RDI ging met ze in gesprek en het is wel duidelijk: met hen is het lekker schakelen. Wil je ontdekken hoe Google Nederland haar systemen up-to-date houdt? Hoe de Chef Porto van het Forum in Groningen zorgt voor ruisvrije communicatie als Dua Lipa in huis is? Hoe John het regelt dat er altijd bereik is in het wurgslangenverblijf in Wildlands? Bekijk of lees de interviews en ontdek de beste tips voor optimaal portofoongebruik.

Erwin in gesprek met Jan - Chef Porto bij Sunoil Biodiesel

Erwin: Goedendag

Jan: Hé hallo

Erwin: Ik zag een sticker Chef Porto op de deur

Jan: Dat klopt.

Erwin: Hoe voelt dat nou om Chef Porto te zijn?

Jan: Een fantastische eer (Jan lacht). Ik ben plantmanager dus verantwoordelijk voor de gang van zaken en dat het zo soepel mogelijk loopt hier. Als alles goed loopt, hoef ik zelf zo weinig mogelijk te doen. Dus als ik zorg dat de porto’s allemaal goed werken dan hoef ik zelf niets te doen natuurlijk. Dus dat is het grote voordeel hiervan.

Erwin: En waar worden ze nou voornamelijk voor gebruikt?

Jan: Voornamelijk voor de verlading. Het laden en lossen van tankauto’s. Eén operator is in het veld en de ander zit vaak in het kantoortje. Men waarschuwt elkaar. Je kan de pomp aanzetten. De auto is vol. Hij kan de papieren halen. Een ander gebruik is de technische dienst. Als die in de fabriek iets gaan doen aan de installatie waar de operator bij moet luisteren en handelingen moet verrichten. Dan gaat de technische dienst zijn handelingen doen in de fabriek, maar waarschuwt de operator. En die zit bij het basisstation bij het scherm. Dus die kan dan ook handelingen verrichten om het werk van de technische dienst zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Jan: Op het moment dat het alarm afgaat, stopt alles voor de rest en is het puur de BHV die de porto dan gebruikt. Maar de jongens van de technische dienst en onze verlading, zijn ook onze Bhv’ers. Dat is bewust gedaan.

Erwin: Als Chef Porto wat valt er allemaal in uw takenpakket?

Jan: Zorgen dat de portofoons optimaal gebruikt kunnen worden. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. De vergunning heb ik samen met hen ingevuld en uiteindelijk zijn we tot aanschaf overgegaan. En dan is het van: moet er een porto bij of is er één kapot en de ontwikkelingen ook.

Erwin: Onderschrijft u dat het heel belangrijk is dat dit bij bedrijven allemaal heel goed geregeld is? Dat een Chef Porto echt nodig is.

Jan: Ja, je moet een aanspreekpunt hebben. Dat is eigenlijk bij alles. Je moet een aanspreekpunt hebben voor als er iets is met iets. Want anders dan gooit iemand een balletje op en dan gaat iedereen met de handen op de rug staan en denkt het zal mijn tijd wel duren. En nu als er wat is dan ben ik degene die het op moet lossen.

Erwin: Nou volgens mij bent u een schoolvoorbeeld Chef Porto. Dank u wel.

Jan: Graag gedaan.

Erwin: Ga in jouw organisatie ook op zoek naar Chef Porto.

Anic in gesprek met Hans - Chef Porto bij Havenbedrijf Rotterdam

Anic: Ik ben op de Maasvlakte bij Havenbedrijf Rotterdam. En ik ben heel benieuwd of hier nog met portofoons gewerkt wordt. En wat voor rol de porto’s hebben in het dagelijks werk. Ik ga het vragen aan Hans van Reeuwijk. Hij zou zo maar eens de Chef Porto kunnen zijn.

Anic: En als we daar onze Chef Porto niet hebben.

Hans: Ja.

Anic: We staan hier op een prachtige plek hier in de haven. Wat is dit voor punt?

Hans: We zijn hier op de Pistoolhaven. Dat is de grens tussen de Europoort en de Maasvlakte.

Anic: En hoeveel portofoons hebben jullie zoal in gebruik bij het havenbedrijf?

Hans: Dertig, veertig stuks.

Anic: Heb je nou al eens gehad dat je dacht nu is die echt onmisbaar geweest?

Hans: Bij brand of bij aanvaringen onderling of tegen pijlers aan. Dan hebben de mensen aan boord de portofoons toch wel echt nodig om onderling te kunnen communiceren. De systemen moet goed werken dat is het belangrijkste voor mij. En het moet goed geregeld zijn dat we het mogen gebruiken. Kijk als er geen goede communicatie is met een zeeschip mag die niet binnenkomen. Dan moet alles buiten blijven. Dat zijn allemaal regels en zo. Het begint met het kanaal wat op zee gebruikt wordt tot aan de Van Brienenoordbrug. Dat wordt allemaal beheerd door ons.

Anic: Waarom zou elke organisatie een Chef Porto moeten hebben?

Hans: Een aanspreekpunt denk ik. En je bent weer naar de leverancier toe een tussenstation. Je kan het makkelijk vertalen weer naar technische dingen. De gebruiker praat over het gebruik van de apparatuur, maar heeft geen idee soms wat er helemaal achter zit. Het zijn bij ons allemaal kritische communicatiesystemen dus ze moeten zeven keer 24 uur beschikbaar zijn.

Anic: Nou, dan zijn we klaar voor de ultieme test volgens mij. Hans, beheer jij het frequentiegebruik?

Hans: Ja.

Anic: Okay, heel goed. En zorg jij ervoor dat alle portofoon goed werken en up-to-date zijn?

Hans: Ja.

Anic: Dan mag jij je met recht Chef Porto noemen van het Havenbedrijf Rotterdam. Gefeliciteerd!

Hans: Dankjewel.

Anic: Dus namens de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zijn we super blij met jou als Chef Porto.

Hans: Dankjewel.

Anic: Ik heb ook vandaag weer gezien hoe belangrijk het is dat er iemand zorgt dat de portofoons goed werken en op de juiste frequentie zitten. Ga ook in jouw organisatie op zoek naar Chef Porto!