Uitleg digitaal ondertekenen met een digitale ID
Enkele formulieren moet u digitaal ondertekenen met uw digitale ID. Op deze pagina leggen we uit hoe u uw digitale handtekening aanmaakt en hoe u iets digitaal ondertekent.
Digitale ID voor ondertekenen formulier
Om uw formulier digitaal te ondertekenen, klikt u op het handtekeningenveld onderaan het formulier. Er opent een nieuw scherm.

Als u al een digitale ID heeft, dan krijgt u een keuzescherm waarin u kunt kiezen met welk digitale ID u het formulier wilt ondertekenen. Vervolgens drukt u op ‘ondertekenen’ en dan bent u klaar. Heeft u al een digitale ID, maar wilt u een nieuwe maken? Dan kunt u onder ‘ondertekenen als’ kiezen voor ‘nieuwe ID……’. Daarna volgt u de stappen zoals hieronder beschreven.
Een nieuwe digitale ID aanmaken
Heeft u nog geen digitale ID, dan krijgt u een scherm waarin u kunt kiezen om een digitale ID te maken. Volg daarvoor onderstaande stappen.
1) Selecteer de optie ‘Een nieuwe digitale ID die ik nu wil maken’ en klik op ‘Volgende’.

2) U krijgt een scherm waarin u moet kiezen hoe u uw digitale ID wilt opslaan.
U kunt kiezen uit twee mogelijkheden voor het opslaan van uw digitale ID. Deze worden hieronder toegelicht.
- Nieuw PKCS#12-bestand voor digitale ID's
Als u uw digitale ID op deze manier opslaat, is deze beveiligd met een wachtwoord. Elke keer als u een formulier ondertekent, moet u uw wachtwoord invoeren. U kunt uw digitale ID ook bij andere besturingssystemen (Window, Mac OS) gebruiken door het te verplaatsen.
- Windows-certificaatarchief (alleen Windows)
Als u uw digitale ID op deze manier opslaat, is deze beschikbaar voor alle Windows-toepassingen. Het is dan beveiligd via uw Windows aanmelding. Eenmaal ingelogd in uw Windows omgeving, kunt u een formulier ondertekenen zonder dat u nog een wachtwoord hoeft in te voeren. U kunt uw digitale ID niet bij een ander besturingssysteem gebruiken.

3) Er opent weer een nieuw scherm. Vul uw naam, e-mailadres en eventueel andere persoonlijke gegevens in. Wanneer u een document certificeert of ondertekent, verschijnt de opgegeven naam in het veld ‘handtekening’ en in het handtekeningvenster.
In dit scherm kunt u er ook voor kiezen om unicode-ondersteuning in te schakelen. Met deze optie beschikt u over een uitgebreidere tekenset (bijvoorbeeld met symbolen) om uw persoonlijke gegevens in te vullen. Wanneer u de keuze inschakelt, verschijnen er extra invulvelden om uw persoonsgegevens met de unicode standaard in te vullen.

Kies vervolgens een versleutelingsalgoritme. De optie 2048-bit RSA biedt een hogere beveiliging dan 1024-bit RSA, maar de versleuteling met 1024-bit RSA wordt door meer apparaten en toepassingen ondersteund. Voor het ondertekenen van formulieren bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) kunt u beide vormen gebruiken.

Kies tot slot een optie bij ‘Digitale ID gebruiken voor’. Hier geeft u op of u de digitale ID wilt gebruiken voor handtekeningen, voor gegevensversleuteling of voor beide. Klik vervolgens op ‘Volgende’ (bij een PKCS#-bestand) of ‘Voltooien’ (bij een Windows-certificaat).

4) Heeft u gekozen voor een PKCS#-bestand, dan moet u als laatste nog een wachtwoord opgeven. Door middel van een sterktemeter wordt de sterkte van uw wachtwoord direct beoordeeld. U gebruikt het ingevoerde wachtwoord later om documenten te ondertekenen of te versleutelen.
Wanneer u ervoor gekozen heeft u om digitale ID in het Windows-certificaatarchief op te slaan, hoeft u geen wachtwoord meer op te geven. Zoals bij stap 2)is toegelicht, is uw digitale ID dan beveiligd via uw Windows aanmelding en bij het aanmaken van uw digitale ID bent u al aangemeld in uw Windows omgeving.

Komt u er niet uit?
Heeft u toch nog vragen over de digitale handtekening? Neem dan contact met ons op.