Registreren of vergunning aanvragen voor maritieme zendapparatuur
Voor maritieme zendapparatuur die u moet registreren (zie tabel hieronder), moet u allereerst in het bezit zijn van een bedieningscertificaat. Heeft u nog geen certificaat? Volg dan het 'Stappenplan marifoon registreren'.
Heeft u al wel een bedieningscertificaat, maar nog geen registratie? Dan kunt u zich melden in het frequentieregister 'Mijn RDI'. U kunt het register ook gebruiken om wijzigingen door te geven, bijvoorbeeld bij overname of verkoop van uw boot. Log in met uw DigiD om naar het register te gaan. Binnen 20 werkdagen ontvangt u uw registratiebewijs per post.
Registreren of vergunning aanvragen
Voor sommige zendapparatuur hoeft u geen registratie te doen, maar moet u een vergunning aanvragen. In onderstaande tabel ziet u wat voor u van toepassing is:
Registreren | Vergunning aanvragen |
---|---|
Marifoon | PLB (Personal Locator Beacon) |
Combimarifoon | Walstation |
Portofoon/handheld | Portosec (portofoon zonder schip) Deze vergunning moet u schriftelijk bij ons aanvragen |
EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) | AtoN (Aid to Navigation) Deze vergunning moet u schriftelijk bij ons aanvragen |
AIS (Automatic Identification System) | |
Inmarsat |
Staat uw maritieme zendapparaat niet in de tabel? Of kunt u een zendapparaat niet in het frequentieregister registreren? Neem dan contact met ons op.
Gebruikersbepalingen en regelingen
Voorschriften die aan het geregistreerd gebruik van maritieme frequenties zijn verbonden leest u in de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht. Voorschriften voor vergunningplichtig gebruik van maritieme frequenties kunnen per vergunning verschillen. U leest ze in uw vergunning.
Verrekeningsinstanties (AAIC)
Voor communicatie via marifoon met kuststations of via satellietapparatuur is het noodzakelijk dat u een contract heeft met een verrekeningsinstantie. Geef de AAIC-code van deze verrekeningsinstantie aan ons door via Mijn RDI.