De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) ziet sinds juli 2022 toe op de dekkings- en snelheidsverplichting (DSV). De DSV zorgt ervoor dat iedereen in Nederland gebruik kan maken van goede en snelle mobiele communicatie. Meer weten? Lees dan onderstaande antwoorden op veelgestelde vragen.
Mobiele bereikbaarheid
Om 112 te kunnen bereiken, is enkel een dekking met minimale capaciteit nodig. Want 112-verkeer krijgt altijd voorrang boven al het andere verkeer. De afhandeling van het 112-telefoongesprek kan bovendien plaatsvinden via elk mobiel netwerk dat actief is op de locatie waar de oproep plaatsvindt. Oftewel: de afhandeling kan plaatsvinden via een ander netwerk dan waarop u een abonnement heeft. In gemeenten waar een mobiele operator niet voldoet aan de dekkings- en snelheidsverplichting, is 112 in principe nog steeds bereikbaar.
Ten eerste geldt de dekkings- en snelheidsverplichting alleen buitenshuis. Vaak hebben de isolatie van een huis/pand en de gebruikte bouwmaterialen invloed op de dekking binnenshuis.
Daarnaast hoeven de mobiele operators niet in de hele gemeente dekking en capaciteit aan te bieden. De verplichting geldt voor 98% van het grondgebied van de gemeente. Ook zijn Natura 2000-gebieden en buitenwateren uitgesloten van de verplichting. Het kan zijn dat het gebied rondom uw huis valt in een 2%-gebied waar de mobiele operators geen dekking bieden. Of misschien ligt uw huis in een Natura 2000-gebied.
De dekkings- en snelheidsverplichting (DSV) is een eis uit de 700 MHz-vergunningen voor mobiele communicatie. De mobiele netwerkoperators (MNO's) KPN, Odido en VodafoneZiggo verwierven deze vergunningen tijdens de Multibandveiling in 2020. De DSV geldt voor deze MNO’s, omdat ze vergunninghouder zijn en zich aan de vergunningsvoorwaarden moeten houden.
Naast KPN, Odido en VodafoneZiggo zijn er Mobile Virtual Network Operators (MVNO’s) in Nederland. Deze mobiele providers gebruiken de netwerken van de MNO’s om hun diensten aan te bieden. Zij hebben geen eigen vergunningen voor mobiele communicatie en hoeven daarom niet aan de DSV te voldoen. En mogen dus abonnementen aanbieden met een lagere downloadsnelheid dan 8 megabit per seconde. Waarschijnlijk heeft uw provider afspraken gemaakt met de mobiele operator over de maximale snelheid van uw abonnement. Dit zijn afspraken tussen commerciële bedrijven waar wij geen invloed op hebben.
Bent u niet tevreden over de downloadsnelheid van uw abonnement? Dan kunt u een ander abonnement bij uw provider kiezen, of overstappen naar een andere provider. Let goed op de aangeboden downloadsnelheid bij het kiezen van een nieuw abonnement.
Ons toezicht op de verplichting
Wij maken als onafhankelijk toezichthouder zelfstandige keuzes in de programmering en prioritering van het toezicht. Maar we begrijpen dat u graag melding doet van ervaringen/zorgen over verminderde dekking en snelheid in uw gemeente. De RDI zal deze meldingen beoordelen, maar niet elke melding leidt direct tot controlemetingen. De ervaring leert dat veel meldingen gaan over gebruik binnenshuis, terwijl de dekkings- en snelheidsverplichting buitenshuis geldt. Ook geldt de dekkings- en snelheidsverplichting niet op de oppervlakte van de hele gemeente (98% dekking). Tot slot zijn Natura 2000-gebieden en buitenwateren uitgesloten.
Ontvangen wij een melding van u? Dan vragen we eerst aan uw gemeente of zij de melding al heeft doorgegeven aan de mobiele operator. Want daar ligt de primaire verantwoordelijkheid voor goede dekking en snelheid. Daarnaast kijken wij naar de eigen rol van uw gemeente als het gaat om antenneplaatsing en voorlichting over mobiele bereikbaarheid. Besluiten wij na een melding over te gaan tot meten? Dan controleren wij de hele gemeente, geen specifiek ‘probleemgebied’.
Dan leggen wij een last onder dwangsom op. Met deze sanctie wordt de mobiele operator ‘dwingend’ bewogen om te voldoen aan de dekking- en snelheidsverplichting. Gaat de mobiele operator niet over op actie? Dan moet hij een of meerdere dwangsommen betalen.
De RDI heeft niet de capaciteit om in elke gemeente te meten: wij maken hier onderbouwde keuzes in. Die keuzes baseren we op verschillende informatie- en databronnen. Daarnaast controleren wij jaarlijks enkele gemeenten willekeurig. Het past niet in onze meetstrategie om van tevoren aan te geven in hoeveel gemeenten we meten. Wel publiceren we de meetresultaten na afloop op onze website.
Nee, het past niet in onze meetstrategie om dit van tevoren aan te kondigen.
We voeren in de gemeente een statistisch verantwoorde steekproef uit. De steekproef bestaat uit het uitvoeren van een rijdende controlemeting binnen de gemeente. De route is samengesteld op basis van willekeurig gegenereerde routepunten. Lees hier meer over in ons 'Meetprotocol controle dekkings- en snelheidsverplichting 700 MHz'.
Omdat het niet mogelijk is om op elke locatie in een gemeente te meten. Daarom voeren we een statistisch verantwoorde steekproef uit. Lees hier meer over in ons 'Meetprotocol controle dekkings- en snelheidsverplichting 700 MHz'.
Het is mogelijk dat wij een gemeente tijdens de looptijd van de dekkings- en snelheidsverplichting meerdere keren controleren. De dekkings- en snelheidsverplichting loopt tot begin 2030.
Wij willen zo transparant mogelijk zijn over onze werkzaamheden op het gebied van mobiele communicatie. Bijvoorbeeld waar het gaat om veilingen en vergunningen. Ook past het openbaar maken binnen de maatschappelijke behoefte aan een open en transparante overheid, die proactief informatie deelt. Tot slot komt de publicatie tegemoet aan de maatschappelijke zorg/vraag over de status van mobiele bereikbaarheid in Nederland.
Natura 2000-gebieden zijn gebieden aangewezen op grond van artikel 2.1, eerste lid van de Wet natuurbescherming. Specifiek gaat het om gebieden die zijn aangewezen onder de Vogelrichtlijn en onder de Habitatrichtlijn. Beide Europese richtlijnen zijn belangrijke instrumenten om de Europese biodiversiteit te waarborgen. In Natura 2000-gebieden krijgt de natuur voorrang. Dit beperkt de mogelijkheid voor nieuwe antenne-opstelpunten.
Dit betekent niet dat er geen mobiele dekking is in Natura 2000-gebieden. Naast de opstelpunten die in de Natura 2000-gebieden staan, worden de gebieden vaak (gedeeltelijk) bedekt door opstelpunten daarbuiten.
In de vergunningen zijn de grenzen van elke gemeente bevroren per 1 januari 2020. Zo is het voor de operators duidelijk in welke gebieden ze tot 1 januari 2030 aan de dekkings- en snelheidsverplichting moeten voldoen. Want een gemeentelijke herindeling leidt mogelijk tot gewijzigde uitrolplannen bij de operators. Hierdoor kan er onzekerheid ontstaan bij bewoners, met name in de dunbevolkte gebieden. Op deze manier creëren we helderheid bij operators, gemeenten en bewoners.
Details meetrapport
De meetresultaten zijn een momentopname en geven de situatie weer op het moment dat onze inspecteurs een controlemeting uitvoerden. Uw persoonlijke ervaring kan hiervan verschillen. Mobiele dekking en downloadsnelheid zijn sterk tijd- en plaatsafhankelijk. Ze worden beïnvloed door het weer, de seizoenen, het gebruikte toestel, het abonnementstype, de manier van dragen van het toestel en het andere (data)verkeer op het mobiele netwerk.
De meetresultaten geven de situatie buitenshuis weer. Ook bij een downloadsnelheid lager dan 8 Mbps is er op de weergegeven locatie bijna altijd mobiele dekking aanwezig met voldoende snelheid om te kunnen browsen, muziek te luisteren en (standaard kwaliteit) video te streamen.
Zie voorgaand antwoord.
Zie het antwoord op vraag 1 in deze categorie.