Infographic vijfstappenplan
Steeds meer organisaties vinden het belangrijk goed voorbereid te zijn op uitval van telecom en IT. Maar hoe doet u dat? De interactieve infographic van het vijfstappenplan telekwetsbaarheid is hierbij een praktisch hulpmiddel. Doorloop de infographic stapsgewijs. Bij iedere stap staat aangegeven welke acties u kan nemen en waar meer informatie te vinden is. Op die manier helpt de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) organisaties digitaal weerbaarder te worden.
Vijfstappenplan Telekwetsbaarheid
Vijfstappenplan Telekwetsbaarheid
in vijf stappen voorbereid op uitval van
telecom
Stap 1: Bewustwording
Uw organisatie is op veel manieren afhankelijk van telecom. Soms in processen of op plaatsen waar u het niet verwacht. Praat daarom met collega's en voorzie ze van informatie.
Welke informatie is beschikbaar en waar kan ik deze vinden?
✕
- Op de website van Agentschap Telecom vindt u veel informatie. De introductiefilm laat zien hoe afhankelijk we in het dagelijks leven zijn van telecom en wat de impact is als telecom uitvalt.
- Wilt u weten of uw organisatie voldoende voorbereid is op uitval van telecom? Vul de quickscan Uitval Telecom in en ontvang direct advies.
- Een visual voor bedrijven-aan-huis laat de consequenties van stroomuitval zien, bevat adviezen en mogelijke oplossingen.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie het belang inziet van voorbereid zijn op uitval van
telecom?
✕
- Praat op uw werkplek over de risico’s en impact van telecomuitval.
- Betrek collega’s en geef ze informatie, bijvoorbeeld de informatie op de website van Agentschap Telecom.
- Zijn er eerder incidenten geweest met uitval van telecom? Verzamel deze voorbeelden en bespreek ze binnen de organisatie.
Stap 2: Afhankelijkheden
Welke processen binnen de organisatie zijn afhankelijk van telecom? Soms is dat niet meteen duidelijk. Zoek dit uit samen met collega's uit de hele organisatie.
Welke bedrijfsprocessen zijn voor mijn organisatie essentieel?
✕
Verdeel processen in drie groepen: processen met een hoge, matige of lage impact bij uitval. Als bedrijfsprocessen worden verstoord door uitval van telecom kan dat invloed hebben op de veiligheid van mensen en goederen of leiden tot financiële of imagoschade.
Welke telecomdiensten zijn voor mijn organisatie essentieel?
✕
U weet welke organisatieprocessen er zijn, welke telecomdiensten hierbij worden gebruikt en welke processen een hoge impact hebben bij uitval van telecom. Nu kunt u bepalen welke telecommunicatie noodzakelijk is voor de organisatie.
Stap 3: Uitvalrisico's
In deze stap onderzoekt u welke uitvalrisico’s uw essentiële telecommunicatiediensten hebben. Lopen er bijvoorbeeld meerdere kabels door dezelfde ondergrondse buis? Is stroomuitval lang genoeg op te vangen?
Hoe kan ik de risico’s in mijn organisatie onderzoeken?
✕
Bepaal uw risico’s aan de hand van checklists, incidenten uit het verleden en trainingsoefeningen.
Wilt u uw risico’s uitgebreid analyseren? Pas dan de Rastermethode toe. Dit grafische hulpmiddel brengt de fysieke opbouw van telecommunicatie in beeld en de grootste uitvalrisico's. Meer informatie en software vindt u op de website risicotools.
Stap 4: Risicobeheersing
Risicobeheersing is altijd een afweging. Elke euro kunt u maar een keer uitgeven. Pak daarom de belangrijkste risico's als eerste aan.
Welke maatregelen kan ik treffen?
✕
Maatregelen kunnen technisch van aard zijn, organisatorisch of bestaan uit een combinatie van beide. Technische maatregelen verlagen meestal de kans op uitval. Organisatorische maatregelen helpen om de gevolgen te beperken. Bekijk onze checklist maatregelen. In de folder service-level agreement (SLA) leest u welke maatregelen u kan treffen bij het afsluiten van een SLA.
Stap 5: Risico's blijven herkennen
Risicoanalyse doet u niet maar één keer. Omdat telecom zich snel ontwikkelt, ontstaan ook nieuwe risico’s. Zorg voor blijvende aandacht voor het onderwerp en neem uitval van telecommunicatie op in uw continuïteitsplan.
Herhaal
✕
Telecom blijft innoveren en uw organisatie blijft veranderen. Herhaal de stappen 2 tot en met 4 regelmatig en na veranderingen in techniek of in werkwijzen.
Oefen
✕
Wat je zelden doet, doe je zelden goed. Oefenen met uitval van telecom leidt tot nieuwe kennis, bewustwording en beter inzicht in de gemaakte werkafspraken tijdens een incident. Agentschap Telecom ontwikkelde daarom een Serious game Uitval Telecom.
Leer
✕
Never waste a good crisis. Grijp een incident aan om ervan te leren. Wat ging goed en wat kon beter? Waren de genomen maatregelen effectief? Zijn de juiste mensen ingeschakeld? Evalueer de geleerde lessen!