Ik ben werkgever

Veel medewerkers werken thuis. Niet iedere organisatie is hier goed op voorbereid. Lees onderstaande tips om uw medewerkers efficiënt en veilig thuis te laten werken.

Mijn medewerkers werken thuis. Hoe weet ik of mijn telewerkomgeving hierop berekend is?

Lees onze drie tips voor een betrouwbare telewerkomgeving.

Mijn medewerkers ervaren een trage verbinding. Wat kan ik doen?

Een trage verbinding kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder een aantal punten om op te letten:

Thuisnetwerken

  • Gaat het niet om alle, maar om enkele medewerkers? Dan kan het aan hun thuisverbinding liggen. Op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) staan tips voor medewerkers die thuis werken.

Capaciteit telewerkomgeving

  • De internetverbinding naar uw telewerkapparatuur en -software1 kan een te beperkte capaciteit hebben. Kijk op de website van uw telecomaanbieder voor aanvullende adviezen. Zoek op de termen ‘thuiswerken’ of ‘telewerken’ voor de meest actuele informatie.
  • Ook uw telewerkapparatuur of -software1 zelf kan een te beperkte capaciteit hebben. Uw IT-leverancier kan u daarover beter informeren. Leg uit dat uw medewerkers snelheidsproblemen ervaren met thuiswerken, en vraag of zij de belasting van de telewerk- en netwerkapparatuur kunnen bekijken.

    1 Telewerkapparatuur of -software: denk aan hardware of software zoals VPN-servers, firewalls, file servers, software van Citrix en de servers waar dat op draait, Microsoft servers (hard en software).

Aanvullende tips voor een betere verbinding:

  • Heeft u een videovergadering met meerdere mensen? Vraag dan of alle deelnemers hun videobeeld uitzetten als zij niet aan het woord zijn.
  • Vraag uw medewerkers om (meer) gespreid over de dag te werken, het gebruik van beeldbellen en video-vergaderen te beperken en om op piekmomenten geen streamingdiensten (radio, video) te gebruiken.
  • Chat-apps en e-mail gebruiken de minste capaciteit. Denk dan wel na over de veiligheid (zie onderstaande tip over veiligheid).

Hoe zorg ik ervoor dat telewerken veilig gebeurt?

  • Nu veel medewerkers thuiswerken, is informatiebeveiliging extra belangrijk. Breng uw regels voor informatiebeveiliging extra onder de aandacht.
  • Zorg voor een goed werkende VPN-verbinding zodat medewerkers vanuit huis via een beveiligde verbinding kunnen werken.
  • Controleer of uw informatiebeveiligingsbeleid nog op orde is. Het Digital Trust Center biedt advies over veilig digitaal thuiswerken aan ondernemers.
  • Zorg ervoor dat uw medewerkers geen bedrijfsgevoelige informatie delen via chat-apps en open clouddiensten en dat ze geen bedrijfsdocumenten naar hun privé-adres versturen.
  • Zorg ervoor dat medewerkers de risico’s kennen van nep-mails van cybercriminelen en niet blindelings (verdachte) mails en links openen: digitaltrustcenter.nl/hoe-herken-ik-een-phishing-e-mail.
  • Laat uw medewerkers gebruik maken van een chat-app met een sterk veiligheids- en privacybeleid, zoals Signal. Hoewel communicatie via Signal relatief veilig is, is er nooit volledige garantie. Blijf bewust van de informatie die je deelt en zorg ervoor dat je berichten niet bedrijfsgevoelige details bevatten. Meer informatie over het kiezen van een berichtenapp kun je vinden in een factsheet van het NCSC.

Digitale continuïteit: Hoe afhankelijk is uw organisatie van telecom en IT?

Steeds meer organisaties vinden het belangrijk goed voorbereid te zijn op uitval van telecom en IT. Maar hoe doe je dat? De RDI helpt hierbij. Met praktische tools, tips en artikelen.